موسسه فرهنگی - هنری عرشیان کویر

  • امروز پنجشنبه 2 آذر 1396
  •  
     
     
     
     
     
    محل کنونی شما:
     
     

    آخرین مطالب

     
     
     
     

    عید فطر مبارک

    صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

     

    1. قَالَ رَسُولُ اللَّه‏ صلی الله علیه و آله: «أَمَّا خِيَارُهُ مِنَ اللَّيَالِي فَلَيَالِي الْجُمَعِ، وَ لَيْلَةُ النِّصْفِ مِنْ شَعْبَانَ، وَ لَيْلَةُ الْقَدْرِ، وَ لَيْلَتَا الْعِيدِ

    خداند از بین تمام شب ها شب نیمه شعبان و شب قدر و شب دو عید( فطر و قربان) را برگزید.

     

    2. «سئل فی توقیع عن مولانا الامام المهدی (روحی و روح العالمین له الفداء): «وَ عَنْ وَدَاعِ شَهْرِ رَمَضَانَ مَتَى يَكُونُ؟ فَقَدِ اخْتَلَفَ فِيهِ أَصْحَابُنَا فَبَعْضُهُمْ يَقُولُ يَقْرَأُ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ وَ بَعْضُهُمْ يَقُولُ هُوَ فِي آخِرِ يَوْمٍ مِنْهُ إِذَا رَأَى هِلَالَ شَوَّالٍ التَّوْقِيعُ الْعَمَلُ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي لَيَالِيهِ وَ الْوَدَاعُ يَقَعُ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ فَإِذَا خَافَ أَنْ يَنْقُصَ الشَّهْرُ جَعَلَهُ فِي لَيْلَتَيْن‏».

    در توقیعی از امام زمان عجل الله تعالی فرجه در مورد وداع‏ ماه رمضان پرسیده شد که چه زمانى است؟ كه أصحاب ما در اين مورد دچار اختلاف شده‏ اند، يكى مى‏ گويد: در آخرين شب خوانده مى ‏شود، و ديگرى مى‏ گويد: در آخرين روز آن وقتى هلال ماه رؤيت مى ‏شود؟ حضرت در جواب فرمودند: اعمال ماه رمضان در شب هاى آن انجام مى‏ گردد، و [دعاى‏] وداع در شب آخر آن صورت مى‏ پذيرد، پس اگر از كم و كاستى ماه بيم داشت آن را در دو شب بخواند.

     

    3. جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِيِّ قَالَ: «دَخَلْتُ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فِي آخِرِ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَلَمَّا بَصُرَ بِي قَالَ لِي يَا جَابِرُ هَذَا آخِرُ جُمُعَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَوَدِّعْهُ وَ قُلِ "اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِنَا إِيَّاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِي مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِي مَحْرُوماً" فَإِنَّهُ مَنْ قَالَ ذَلِكَ ظَفِرَ بِإِحْدَى الْحُسْنَيَيْنِ إِمَّا بِبُلُوغِ شَهْرِ رَمَضَانَ مِنْ قَابِلٍ وَ إِمَّا بِغُفْرَانِ اللَّهِ وَ رَحِمَتِهِ

    جابر بن عبدالله انصاری می‌گوید در آخرین جمعه ماه رمضان بر پیامبر صلی الله علیه و آله وارد شدم حضرت تا مرا دیدند فرمودند ای جابر این آخرین جمعه از ماه رمضان است پس با آن خداحافظی نما و بگو "خداوندا این ماه رمضان را آخرین روزه‌گرفتن ما قرار مده که اگر این کار را بکنی من محروم خواهم شد پس مرا محروم مساز." هر کس این دعا را بخواند به یکی از دو نیکی دست پیدا می کند یا ماه رمضان سال بعد را درک می کند یا مشمول رحمت و غفران الهی می‌شود.

     

    4. أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ: «مَنْ وَدَّعَ شَهْرَ رَمَضَانَ فِي آخِرِ لَيْلَةٍ مِنْهُ وَ قَالَ " اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِيَامِي لِشَهْرِ رَمَضَانَ وَ أَعُوذُ بِكَ أَنْ يَطْلُعَ فَجْرُ هَذِهِ اللَّيْلَةِ إِلَّا وَ قَدْ غَفَرْتَ لِي" غَفَرَ اللَّهُ لَهُ قَبْلَ أَنْ يُصْبِحَ وَ رَزَقَهُ الْإِنَابَةَ إِلَيْهِ».

    امام صادق صلوات الله علیه فرمودند هر کس که با ماه رمضان در آخرین شب آن خداحافظی کند و این دعا را بخواند " خداوندا این ماه رمضان را آخرین فرصت روزه گرفتنم قرار مده و من به توپناه می برم که این شب طلوع شود و تو نیامرزی ام" خداوند او را قبل از اینکه صبح شود میآمرزد و توبه را روزی او میکند

     

    5. رَوَى سَلْمَانُ الْفَارِسِيُّ قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ: «مَا مِنْ عَبْدٍ يُصَلِّي لَيْلَةَ الْعِيدِ سِتَّ رَكَعَاتٍ لا [إِلَّا] شُفِّعَ فِي أَهْلِ بَيْتِهِ كُلِّهِمْ وَ إِنْ كَانُوا قَدْ أُوجِبَتْ لَهُمُ النَّارُ، قِيلَ: وَ لِمَ ذَلِكَ يَا رَسُولَ اللَّهِ، قَالَ: لِأَنَّ الْمُحْسِنَ لَا يَحْتَاجُ إِلَى الشَّفَاعَةِ إِنَّمَا الشَّفَاعَةُ لِكُلِّ هَالِكٍ، يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ: قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ بَعْدَ الْحَمْد».

    سلمان فارسی می‌گوید که پیامبر فرمودند: بنده ای نیست که شش رکعت نماز بخواند در شب عید (فطر) مگر اینکه در مورد کل خانواده اش شفاعت می شود اگرچه که اهل جهنم باشند. عرض شد به چه علت ای رسول خدا؟ فرمود به خاطر اینکه انسان نکوکار که نیاز به شفاعت ندارد و شفاعت فقط برای کسانی است که قرار است هلاک شوند در هر رکعت بعد از حمد پنج بار سوره توحید را بخواند

     

    6. عَنْ مُعَتِّبٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ‏: «اذْهَبْ فَأَعْطِ عَنْ عِيَالِنَا فِطْرَةً وَ عَنِ الرَّقِيقِ أَجْمَعَ لَا تَدَعْ مِنْهُمْ أَحَداً فَإِنَّكَ إِنْ تَرَكْتَ مِنْهُمْ إِنْسَاناً تَخَوَّفْتُ عَلَيْهِ الْفَوْتَ قَالَ قُلْتُ وَ مَا الْفَوْتُ قَالَ الْمَوْت».‏

    امام صادق صلوات الله علیه به معتب فرمودند: از طرف عیالم(نانخور) و تمامی غلام ها فطریه بده و کسی را وامگذار که اگر کسی را ترک کردی از آنها (و فطریه اش را ندادی) بیمناکم که فوت به او برسد. عرض کردم: فوت چیست؟ حضرت فرمود: همان مرگ است

     

    7. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ:‏ «هِيَ (الفطرة) وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مُسْلِمٍ مُحْتَاجٍ أَوْ مُوسِرٍ يَقْدِرُ عَلَى فِطْرَة».

    امام صادق صلوات الله علیه  فرمودند: فطریه بر تمامی مسلمانها چه محتاج و چه ثروتمندی هم که بر فطریه‌اش قادر است، واجب است

     

    8. أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِ قَالَ‏: «مَنْ أَدَّى زَكَاةَ الْفِطْرَةِ أَتَمَّ اللَّهُ لَهُ بِهَا مَا نَقَصَ مِنْ زَكَاةِ مَالِه‏».

    امام علی صلوات الله علیه فرمودند: هر کس که زکات فطریه خودش را پرداخت نماید خداوند نقص سود مالی اش را برطرف می نماید.

     

    9. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه: ‏ «إِنَّ مِنْ تَمَامِ الصَّوْمِ إِعْطَاءَ الزَّكَاةِ يَعْنِي الْفِطْرَةَ كَمَا أَنَّ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله تَمَامُ الصَّلَاةِ لِأَنَّهُ مَنْ صَامَ وَ لَمْ يُؤَدِّ الزَّكَاةَ فَلَا صَوْمَ لَهُ إِذَا تَرَكَهَا مُتَعَمِّداً وَ لَا صَلَاةَ لَهُ إِذَا تَرَكَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله لِأَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ قَدْ بَدَأَ بِهَا قَبْلَ الصَّوْمِ وَ قَالَ‏ قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى‏».

    امام صادق صلوات الله علیه فرمود: همانا كه از موجبات كمال روزه زكات يعنى فطره است، همان طور كه صلوات بر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله از موجبات كمال نماز است، زيرا كسى كه روزه بگيرد و زكات نپردازد، در صورتى كه در اين كار متعمّد باشد، روزه‏ اى در نامه عملش منظور نمى‏ شود، و در صورتى كه صلوات بر پيامبر صلّى اللَّه عليه و آله را ترك كند نمازى براى او محسوب نمى‏ گردد. و خداى عزّ و جلّ زكات را بر نماز مقدّم داشته، و فرموده است: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ تَزَكَّى. وَ ذَكَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلَّى‏»- يعنى كسى در حقيقت رستگار شد كه زكات بپرداخت و نام خداى را خود ياد كرد، و آنگاه نماز بجا آورد.

     

    10. عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرِّضَا صلوات الله علیه قَالَ‏: «سَأَلْتُهُ عَنِ الْفِطْرَةِ كَمْ تُدْفَعُ عَنْ كُلِّ رَأْسٍ مِنَ الْحِنْطَةِ وَ الشَّعِيرِ وَ التَّمْرِ وَ الزَّبِيبِ قَالَ صَاعٌ بِصَاعِ النَّبِيِّ صلی الله علیه و آله».

    از امام رضا صلوات الله علیه در مورد فطریه سوال شد که چه مقدار از گندم و جو و خرما و کشمش فطریه داده شود حضرت فرمودند: به اندازه صاع نبی صلی الله علیه و آله.

    (هر صاع پنج مدُ است)

     

    11. عَنْ عُمَرَ بْنِ يَزِيدَ قَالَ‏: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه عَنِ الرَّجُلِ يَكُونُ عِنْدَهُ الضَّيْفُ مِنْ إِخْوَانِهِ فَيَحْضُرُ يَوْمُ الْفِطْرِ يُؤَدِّي عَنْهُ الْفِطْرَةَ قَالَ نَعَمْ الْفِطْرَةُ وَاجِبَةٌ عَلَى كُلِّ مَنْ يَعُولُ مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى صَغِيرٍ أَوْ كَبِيرٍ حُرٍّ أَوْ مَمْلُوكٍ».

    عمر بن یزید می‌گوید از امام صادق صلوات الله علیه پرسیدم: شخصی مهمان دارد و روز فطر هم می‌رسد، آیا باید از طرف مهمان ها هم فطریه را داد؟ امام فرمودند: بله. فطریه بر تمام عیال (نانخور) شخص واجب است چه زن و چه مرد و چه کوچک و بزرگ و چه آزاد یا غلام.

     

    12. قَالَ‏ أَبو عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه: «لَا بَأْسَ بِأَنْ تَدْفَعَ عَنْ نَفْسِكَ وَ عَنْ مَنْ تَعُولُ إِلَى وَاحِد».

    امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: اشکالی ندارد که تمام فطره خود و عیال(نانخور) خود را به یک نفر بدهد.

     

    13. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه: «فِي الْمَوْلُودِ يُولَدُ لَيْلَةَ الْفِطْرِ وَ الْيَهُودِيِّ وَ النَّصْرَانِيِّ يُسْلِمُ لَيْلَةَ الْفِطْرِ قَالَ لَيْسَ عَلَيْهِمْ فِطْرَةٌ لَيْسَ الْفِطْرَةُ إِلَّا عَلَى مَنْ أَدْرَكَ الشَّهْر».

    امام صادق صلوات الله علیه در مورد فرزندی که در روز عید فطر به دنیا می آید و همینطور نصرانی و یهودی که در روز عید فطر مسلمان می‌شوند فرمودند: اینها فطریه ندارند، چون فطریه، مخصوص کسانی است که ماه رمضان را درک کرده باشند.

     

    14. سَأَلَ إِسْحَاقُ بْنُ عَمَّارٍ أَبَا الْحَسَنِ صلوات الله علیه:‏ «عَنِ الْفِطْرَةِ فَقَالَ الْجِيرَانُ أَحَقُّ بِهَا وَ لَا بَأْسَ أَنْ يُعْطَى قِيمَةُ ذَلِكَ فِضَّة».

    اسحاق بن عمّار از امام رضا صلوات الله علیه در باره فطره سؤال كرد، آن حضرت فرمود: همسايگان نسبت به آن سزاوارترند، و باكى نيست كه قيمت آن را بصورت نقره بپردازند.

     

    15. عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه قَالَ: «الْغُسْلُ يَوْمَ الْفِطْرِ سُنَّةٌ».

    امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: غسل کردن در روز عید فطر از سنت است.

     

    16. عَنِ الصَّادِقِ صلوات الله علیه أَنَّهُ قَالَ:‏ «اغْتَسِلْ يَوْمَ الْأَضْحَى وَ يَوْمَ عِيدِ الْفِطْر».

    امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: روز عید قربان و عید فطر غسل کن.

     

    17. قَالَ لَنَا أَبُو عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه‏: «لَا صِيَامَ بَعْدَ الْأَضْحَى ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ وَ لَا بَعْدَ الْفِطْرِ ثَلَاثَةَ أَيَّامٍ إِنَّهَا أَيَّامُ أَكْلٍ وَ شُرْبٍ».

    امام صادق صلوات الله علیه  فرمودند: سه روز بعد از قربان و فطر روزه ای نیست این روزها روز خوردن و نوشیدن است.

     

    18. عَنْ عَبْدِ الرَّحْمَنِ بْنِ الْحَجَّاجِ قَالَ: «سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ‏  صلوات الله علیه عَنِ الْيَوْمَيْنِ اللَّذَيْنِ بَعْدَ الْفِطْرِ- أَ يُصَامَانِ أَمْ لَا فَقَالَ أَكْرَهُ لَكَ أَنْ تَصُومَهُمَا».

    امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: روزه گرفتن دو روز بعد از فطر را ناپسند می‌شمارم.

     

    19. قَالَ عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ النَّوْفَلِيُّ لِأَبِي الْحَسَنِ صلوات الله علیه: «إِنِّي أَفْطَرْتُ يَوْمَ الْفِطْرِ عَلَى طِينِ الْقَبْرِ وَ تَمْرٍ فَقَالَ لَهُ جَمَعْتَ بَيْنَ بَرَكَةٍ وَ سُنَّة».

    علی بن محمد نوفلی به امام رضا صلوات الله علیه عرض کرد: من در روز فطر با خاک قبر (امام حسین صلوات الله علیه) و خرما افطار (ناشتایی) نمودم .حضرت فرمودند: بین برکت و سنت جمع نموده ای.

     

    20. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ صلوات الله علیه أَنَّهُ قَالَ: «إِذَا كَانَ أَوَّلُ يَوْمٍ مِنْ شَوَّالٍ نَادَى مُنَادٍ أَيُّهَا الْمُؤْمِنُونَ اغْدُوا إِلَى جَوَائِزِكُمْ ثُمَّ قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ صلوات الله علیه: يَا جَابِرُ جَوَائِزُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ لَيْسَتْ كَجَوَائِزِ هَؤُلَاءِ الْمُلُوكِ ثُمَّ قَالَ هُوَ يَوْمُ الْجَوَائِزِ».

    امام باقر از پدرشان صلوات الله علیه روايت کرده‌اند و‏ فرمود: چون اوّلين روز از ماه شوّال فرا رسد، مناديى ندا در دهد كه: ايا اى مؤمنين بشتابيد به سوى جوائزتان، سپس امام باقر صلوات الله علیه فرمودند: اى جابر، جوائز خداى عزّ و جلّ بمانند جوائز آن پادشاهان نيست. آنگاه فرمود: آن روز، روز جوائز است.

     

    21. نَظَرَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِيٍّ صلوات الله علیه إِلَى النَّاسِ فِي يَوْمِ فِطْرٍ يَلْعَبُونَ وَ يَضْحَكُونَ فَقَالَ لِأَصْحَابِهِ وَ الْتَفَتَ إِلَيْهِمْ: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ شَهْرَ رَمَضَانَ مِضْمَاراً لِخَلْقِهِ يَسْتَبِقُونَ فِيهِ بِطَاعَتِهِ إِلَى رِضْوَانِهِ فَسَبَقَ فِيهِ قَوْمٌ فَفَازُوا وَ تَخَلَّفَ آخَرُونَ فَخَابُوا فَالْعَجَبُ كُلُّ الْعَجَبِ مِنَ الضَّاحِكِ اللَّاعِبِ فِي الْيَوْمِ الَّذِي يُثَابُ فِيهِ الْمُحْسِنُونَ وَ يَخِيبُ فِيهِ الْمُقَصِّرُونَ وَ ايْمُ اللَّهِ لَوْ كُشِفَ الْغِطَاءُ لَشُغِلَ مُحْسِنٌ بِإِحْسَانِهِ وَ مُسِي‏ءٌ بِإِسَاءَتِه‏».

    امام حسن بن علىّ صلوات الله علیه عده ای را دیدند كه در روز عيد فطر بازى مي‌كنند و مى‏ خندند، رو به ياران خود كردند و گفتند: خداى عزّ و جلّ ماه رمضان را ميدان مسابقه‏ اى براى خلق خود آفريده است كه به وسيله طاعت او به سوى خشنوديش بر يك ديگر سبقت مي جويند، پس گروهى از مردم سبقت گرفتند و پيروز شدند، و گروهى ديگر واپس ماندند، و نوميد و محروم گشتند، پس عجب است، و بسيار عجب است از كسى كه در چنين روزی كه نيكوكاران و كوشندگان در آن روز مثاب و مأجور ميشوند، و كوتاهى‏ كنندگان نوميد و محروم مي گردند، در كار خنده، و سرگرم بازى باشد. و به خدا قسم كه اگر پرده برداشته ميشد، هر آينه هر نيكوكارى به‏ افزودن در نيكوكاريش، و هر تبهكارى به جبران تبهكاريش مى‌كوشيد.

     

    22. عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ صلوات الله علیه ‏ أَنَّهُ قَالَ: «يَا عَبْدَ اللَّهِ مَا مِنْ عِيدٍ لِلْمُسْلِمِينَ أَضْحًى وَ لَا فِطْرٍ إِلَّا وَ هُوَ يُجَدَّدُ لآِلِ مُحَمَّدٍ فِيهِ حُزْنٌ قَالَ قُلْتُ وَ لِمَ قَالَ لِأَنَّهُمْ يَرَوْنَ حَقَّهُمْ فِي يَدِ غَيْرِهِمْ».

    امام باقر صلوات الله علیه فرمودند: اى عبد اللّه، هيچ عيدى از اعياد مسلمين چه اضحى(قربان) و چه فطر تجديد نمي‌شود، مگر آنكه در آن عيد حزنى براى آل محّمد صلّى اللَّه عليه و آله تجديد مي‌گردد. گفتم: چرا؟ فرمود: زيرا كه ايشان حقّ خود را در دست ديگران مى‏بينند.

     

    23. قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ صلوات الله علیه: «لَمَّا ضُرِبَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِيٍّ صلوات الله علیه بِالسَّيْفِ وَ سَقَطَ ثُمَّ ابْتُدِرَ لِيُقْطَعَ رَأْسُهُ نَادَى مُنَادٍ مِنْ بُطْنَانِ الْعَرْشِ أَلَا أَيَّتُهَا الْأُمَّةُ الْمُتَحَيِّرَةُ الضَّالَّةُ بَعْدَ نَبِيِّهَا لَا وَفَّقَكُمُ اللَّهُ لِأَضْحًى وَ لَا فِطْر».

    امام صادق صلوات الله علیه فرمودند: زمانى كه حسين بن علىّ صلوات الله علیه را به ضربت شمشير از پا درآوردند، و براى جدا كردن سر مطهّرش شتاب كردند، مناديى از درون عرش ندا داد كه: الا اى امّت سرگردان گمراه بعد از پيامبر خود، خدا شما را نه براى اضحائى توفيق دهاد! و نه فطرى. و در خبر ديگر: نه براى روزه‏اى و نه براى فطرى.

    --------------

    1) التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن العسكري عليه السلامص662

    2) الإحتجاج على أهل اللجاج (للطبرسي) ج‏2  ص483

    3) بحار الأنوار ج‏95 ؛ ص172

    4) بحار الأنوار ج‏95 ؛ ص181

    5) المزار الكبير ص630

    6) إقبال الأعمال ج‏1 ؛ ص274

    7) إقبال الأعمال ج‏1 ؛ ص274

    8) إقبال الأعمال ج‏1 ؛ ص275

    9) إقبال الأعمال ج‏1 ؛ ص275

    10) روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه ج‏3 ص475

    11) الكافي ج‏4 ص 173

    12) روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه ج‏3 ؛ ص484

    13) روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه ج‏3 ؛ ص485

    14) روضة المتقين في شرح من لا يحضره الفقيه ج‏3 ؛ ص488

    15) بحار الأنوار ج‏88 ؛ ص5

    16) عوالي اللئالي العزيزية في الأحاديث الدينية  ج‏2  ص172

    17) وسائل الشيعة ؛ ج‏10 ؛ ص519

    18) وسائل الشيعة ؛ ج‏10 ؛ ص519

    19) من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏2 ؛ ص174

    20) الكافي ج‏4، ص 168

    21) من لا يحضره الفقيه  ج‏2  ص174

    22) من لا يحضره الفقيه ج‏2 ص 175

    23) من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏2  ص175

    افزودن نظر






    کد امنیتی
    بازنشانی

    قدرت گرفته از جی‌کامنت فارسی ، ترجمه و بازنویسی : سی‌ام‌اس فارسی